Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości

KontaktWileńska 4 (ICNT)
tel.: +48 56 611 26 40
+48 56 611 26 41
+48 56 665 60 35
e-mail: aip@umk.pl

Nazwie

Każde przedsięwzięcie musi mieć nazwę. Niezależnie od tego, czy zakłada się firmę, bloga, stronę www, czy też tworzy się projekt – nazwa jest potrzebna. Ale jak wybrać taką, która zwiększy prawdopodobieństwo sukcesu?

Zgodnie z prawem polskim, zakładając jednoosobową działalność gospodarczą w jej nazwie musi znaleźć się imię i nazwisko właściciela. W dowolnej kombinacji, na dowolnym miejscu nazwy. Można do nich dodać cokolwiek: wyrazy, litery, cyfry, czy też liczby. Ale imię i nazwisko znaleźć się musi. Imię i nazwisko może być podstawą nazwy, a może być też niechcianym dodatkiem, którego będzie się używało jedynie w momencie wypisywania faktury. Dużo zależy od tego, w jakiej branży chce się działać i czy widzi się możliwości rozwoju swojej firmy.

1. Grupa docelowa
Należy zastanowić się, kim są (lub będą) najważniejsi klienci firmy. Czy będą to osoby starsze, czy młode? Zamożne, czy raczej nie zarabiające zbyt wielkich pieniędzy? Wykształcone, znające języki obce?
Nazwa firmy powinna być powiązana z klientami, powinna jasno komunikować do kogo jest skierowana.

2. Obserwacja otoczenia
Kolejnym sposobem szukania nazw jest obserwacja otoczenia – inspirujący napis na koszulce, naklejka na karoserii samochodu albo napis w witrynie sklepu. Warto obserwować to, co się dzieje. Można szukać nazwy przeglądając strony i czasopisma branżowe. Czasami jedno słowo otwiera nową ścieżkę skojarzeń, wokół której można zbudować ciekawą historię.

3.Funkcjonalność, dostępność
Mając już szeroki zasób skojarzeń, można zacząć odrzucać te najmniej odpowiednie, te które źle się nam kojarzą. Następny krok, to sprawdzenie, czy nazwa może być adresem www. Na każdej stronie, która sprzedaje domeny można sprawdzić dostępność nazwy. Następnie warto się zastanowić nad wyborem rozszerzenia. Najpopularniejsze, ale i najbardziej niedostępne jest rozszerzenie .com i .pl. Dlatego warto zastanowić się nad rozszerzeniami innego typu, które mogą być intrygujące dla klienta.

4. Opinia znajomych i swoja własna
Po wyborze kilku faworytów nazw na firmę, warto poprosić o opinię znajomych lub osoby, które mają doświadczenie w tworzeniu marek. Warto się przekonać czy innym nazwa także kojarzy się pozytywnie, czy ukierunkowuje ich na rodzaj prowadzonej działalności.

Podsumowanie
Nazwa firmy powinna być:

  • łatwa do zapamiętania, zapisania i wypowiedzenia,
  • informować o rodzaju prowadzonej działalności, informować o zakresie oferty,
  • dostępna jako domena,
  • nieograniczająca – nazywając firmę „Koszulka polo” trudno będzie wprowadzić do sprzedaży inny asortyment – klient nie będzie szukał w sklepie sukienek, przecież nie spodziewa się takiego asortymentu,
  • w miarę krótka, łatwa do zapamiętania, wpadająca w ucho,
  • neutralna w języku obcym (przykładem popularnej wpadki językowej może być żarówka OSRAM).

Jeżeli twoja nazwa jest niepowtarzalna możesz zastrzec ją jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP.